Η ομιλία του Συντονιστικού Συλλόγων Εργαζομένων Πάρου Αντιπάρου στην ημερίδα για την υγεία.

Πέμπτη, Ιανουαρίου 16, 2020

Καλημέρα σας,

Ονομάζομαι Γκολιομύτη  Βασιλική και είμαι εκπρόσωπος του Συντονιστικού των συλλόγων  των εργαζομένων των δήμων Πάρου και Αντιπάρου, το οποίο συγκροτήθηκε κυρίως εξαιτίας των θεμάτων υγείας που υπάρχουν στα νησιά μας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μας απασχολούν και άλλα ζητήματα που αφορούν γενικότερα την ποιότητα διαβίωσής μας σ’ αυτό τον τόπο .

Στο Συντονιστικό, αυτή τη στιγμή, μετέχουν οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας  και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και οι εργαζόμενοι της ΔΕΥΑΠ και των δήμων Πάρου και Αντιπάρου. Στο μέλλον, ελπίζουμε ότι θα πλαισιώσουν την προσπάθειά μας και εργαζόμενοι άλλων σωματείων. 

Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τους διοργανωτές της ημερίδας για την πρόσκλησή τους, την οποία αποδεχτήκαμε, γιατί θέλουμε να καταδείξουμε την ανάγκη της ύπαρξης δημόσιας υγείας, αφού η ανασφάλεια που βιώνουμε ως πολίτες και ως οικογενειάρχες είναι τεράστια και καθημερινή.


Είμαστε εδώ, για να απευθυνθούμε σε όλους τους υπεύθυνους  άσκησης της δημόσιας υγείας στο νησί, ώστε να ξεφύγουμε  από τα ευχολόγια, τις περιγραφές της κατάντιας μας ψυχαναλυτικού τύπου και τα κοινά θεωρητικά συμπεράσματα.  

Είμαστε εδώ, αναζητώντας λύσεις που, για άγνωστους λόγους, παραμένουν κρυμμένες και οι οποίες  θα καλύψουν την ανασφάλεια και το αδιέξοδο  που βιώνουμε ως πολίτες που καταθέτουμε ανελλιπώς τα ασφάλιστρα που προβλέπονται από τη νομοθεσία, χωρίς, όμως,  να έχουμε τις παροχές που μας αντιστοιχούν, γεγονός που κάποιες φορές πληρώνουμε με τραγικό τρόπο .

Γι΄ αυτό θα θέλαμε, πρώτα απ’ όλα, να αναφερθούμε στη σχετική νομοθεσία που διέπει τα θέματα υγείας στον τόπο μας και να καλέσουμε τους εμπλεκόμενους φορείς να αναλάβουν την ευθύνη τέλεσής της.

Για παράδειγμα στο ΦΕΚ 3054 του 2012, υπάρχει μια κοινή υπουργική απόφαση η οποία αναφέρει τα εξής: 
    Ως παροχές υγείας νοούνται:
 1. πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας− ιατρική περίθαλψη διαγνωστικές ιατρικές πράξεις
2. παρακλινικές εξετάσεις
3. φυσικοθεραπεία – εργοθεραπεία – λογοθεραπεία –ψυχοθεραπεία
4. νοσοκομειακή περίθαλψη
5. δαπάνες μετακίνησης ασθενών και διάφορα άλλα.
Στο  Άρθρο 2  αναφέρονται οι υπηρεσίες που οφείλουν να μας παρέχουν όλα τα παραπάνω. Προκειμένου για τον τόπο μας, αυτές οι υπηρεσίες  είναι το Κέντρο υγείας, τα Περιφερειακά Ιατρεία, τα Αγροτικά Ιατρεία, το ΕΚΑΒ και αναφέρουμε και τα Πολυιατρεία, γιατί γνωρίζουμε ότι υπάρχει κατατεθειμένη πρόταση από την αρμόδια υπηρεσία στη Δημοτική αρχή για δημιουργία Πολυιατρείου, η οποία δεν έχει ευοδωθεί.
Επίσης στο ΦΕΚ 115 του 2017 αναφέρονται  τα εξής:
 Τα Κ.Υ. τα οποία είναι μονάδες των Δημόσιων Υγειονομικών Περιφερειών, στη δική μας περίπτωση της 2ης ΔΥ.ΠΕ., πρέπει να παρέχουν στους πολίτες δικαιοδοσίας τους υπηρεσίες:
·      α) εκτάκτων και επειγόντων περιστατικών,
·      β) εργαστηριακού και απεικονιστικού ελέγχου,
·      γ) φροντίδας μητέρας , παιδιών και εφήβων,
·      δ) φυσικοθεραπείας, εργοθεραπείας και λογοθεραπείας,
·      ε) κοινωνικής ιατρικής και δημόσιας υγείας, κ.λ.π.

Στο ίδιο ΦΕΚ αναφέρεται  πώς πρέπει να στελεχώνονται τα κέντρα υγείας. Πρέπει, λοιπόν, να υπάρχουν γιατροί όλων των ειδικοτήτων όπως π. χ. γενικής ιατρικής, παθολογίας, καρδιολογίας, βιοπαθολογίας, γυναικολογίας, παιδιατρικής και άλλων  και   αυτοί να πλαισιώνονται κι από  άλλες ειδικότητες  επιστημόνων όπως κοινωνικούς λειτουργούς,  εργοθεραπευτές,  μαίες και νοσηλευτές.

Και βέβαια, επειδή το κέντρο υγείας συνιστά μια αυτόνομη μονάδα λειτουργίας, προβλέπεται στις τάξεις του να έχει διοικητικό, τεχνικό και υποστηρικτικό προσωπικό όπως λογιστήριο, γραφείο προσωπικού, τεχνικούς, καθαρίστριες και άλλους.

Στον τρόπο διοίκησης του Κ.Υ. αναφέρεται το  άρθρο 16. Εδώ, λοιπόν, προβλέπεται ότι το Κ.Υ. διοικείται από Διοικούσα Επιτροπή η οποία αποτελείται από ένα πρόεδρο και τον αναπληρωτή του, που ορίζεται από το διοικητή της 2ης ΔΥ.ΠΕ. εν προκειμένω, ύστερα από πρόσκληση ενδιαφέροντος. Επίσης αποτελείται από τον επιστημονικό υπεύθυνο του Κ.Υ. και έναν δημοτικό σύμβουλο. Οι αποφάσεις στη Διοικούσα Επιτροπή παίρνονται κατά πλειοψηφία. Όπως φαίνεται από το άρθρο 16,  χωρίς Δ.Ε. το κέντρο υγείας υπολειτουργεί. Είναι  σημαντικό να αναφέρουμε ότι οι θέσεις αυτές είναι αμισθί, ειδικότερα του προέδρου.

Στο άρθρο 20 προβλέπεται κοινωνικός έλεγχος δηλαδή έλεγχος από τους πολίτες, από συλλόγους και άλλους κοινωνικούς φορείς.  Για το σκοπό αυτό  καθιερώνεται διαδικασία Ακρόασης  Κοινωνικών Φορέων και Πολιτών, η οποία πρέπει να διεξάγεται μία φορά, το πρώτο δεκαήμερο κάθε μήνα. Έχει γίνει ποτέ αυτό; Γιατί πολλές φορές  διαμαρτυρόμαστε ότι δεν υπάρχει το νομικό πλαίσιο αλλά και, όταν υπάρχει, δεν το εφαρμόζουμε.

Τέλος με βάση  τον Ενιαίο Κανονισμό Παροχών Υγείας του ΕΟΠΥΥ. , ο οποίος υπάρχει στο ΦΕΚ 4898 του 2018, αναλύονται όλα τα δικαιώματα που έχουμε ως πολίτες σε ό,τι αφορά την υγεία. Όπως για παράδειγμα, μια και μιλάμε για τον τόπο μας που είναι νησιωτικός, προβλέπεται ότι, αν δεν μπορούμε να κάνουμε εξετάσεις στο Κ.Υ., γιατί δεν υπάρχει προσωπικό ή αντίστοιχα μηχανήματα, ο ΕΟΠΥΥ αποζημιώνει τον δικαιούχο ή του πληρώνει τα έξοδα μετακίνησης του ιδίου και πιθανού συνοδού, αν χρειαστεί να πάει σε άλλο τόπο.

Αυτά σε ό,τι αφορά τη νομοθεσία. Και ας έρθουμε τώρα και στα του τόπου μας.
  
Στις αρχές του τρέχοντος έτους, ακούγοντας τη συνέντευξη του απερχόμενου Προέδρου της Διοικούσας Επιτροπής του Κέντρου Υγείας Πάρου, σε  τοπικό ραδιόφωνο, διαπιστώσαμε για άλλη μια φορά, την τραγική έκταση των ελλείψεων που υπάρχουν στο Κέντρο Υγείας Πάρου. Ελλείψεις που έχουν βαρύ «φόρο» υγείας από τους πολίτες της Πάρου αλλά και οικονομικό αντίκτυπο στις ήδη βαλλόμενες οικονομικά οικογένειές μας, αφού αναγκαζόμαστε συχνά πυκνά να καταφεύγουμε στους ιδιώτες επιχειρηματίες υγείας. Έτσι, ως ασφαλισμένοι εργαζόμενοι πολίτες έχουμε απολέσει το μεγαλύτερο κομμάτι των δικαιωμάτων μας στη δωρεάν δημόσια υγεία χωρίς να έχουμε ευθύνη. Κάθε μήνα πληρώνουμε, μέσω των κρατήσεων που γίνονται στους μισθούς μας, χρήματα που αντιστοιχούν, πάντα σύμφωνα με το νόμο, σε πολύ συγκεκριμένες παροχές δημόσιας υγείας που τελικά δεν έχουμε.

Συγκεκριμένα Σύμφωνα πάντα με τη συνέντευξή  του  ακούσαμε τις παρακάτω σοβαρότατες καταγγελίες:

1.      Ενώ υπάρχει οργανική θέση γυναικολόγου για το Κέντρο Υγείας Πάρου, η κάλυψη αυτής δεν προβλέπεται στον προγραμματισμό της 2ης ΔΥΠΕ .
2.      Ενώ, εδώ και ενάμιση χρόνο, έχει βγει προκήρυξη για την κάλυψη θέσεων μικροβιολόγου, καρδιολόγου και ακτινολόγου και ενώ υπάρχουν επιτυχόντες γιατροί με τις αντίστοιχες ειδικότητες, αυτοί δεν έχουν καλύψει ακόμη τις θέσεις τους λόγω κωλυσιεργίας στη 2η  ΔΥΠΕ.
3.       Ενώ δύο από τα τρία μέλη της Διοικούσας Επιτροπής του Κέντρου Υγείας, ο  Πρόεδρος και ο εκπρόσωπος του Δήμου,  τεκμηρίωσαν με στοιχεία ότι το Κέντρο Υγείας χρειάζεται και δεύτερο καρδιολόγο, ο μειοψηφών  Επιστημονικός Διευθυντής, έστειλε έγγραφο στη 2η ΔΥΠΕ με το οποίο ζητούσε ιατρό με ειδικότητα Γενικής Ιατρικής. 
4.      Ενώ  καρδιολόγος με προηγούμενη επιτυχή υπηρεσία στο Κέντρο Υγείας Πάρου, με μεγάλη επιστημονική γνώση και εμπειρία, ο οποίος χαίρει της αποδοχής των πολιτών του νησιού,  είχε καταθέσει αίτημα να έρθει στην Πάρο,  έχοντας  πάρει έγκριση από την 1η ΥΠΕ στην οποία ανήκει για να φύγει,  τα χαρτιά του ήταν  «κολλημένα» στη 2η ΥΠΕ για τρεις μήνες.
5.      Ενώ για όλα τα παραπάνω υπάρχουν έγγραφα ερωτήματα της Διοικούσας Επιτροπής του Κέντρου Υγείας προς τη 2η ΥΠΕ, αυτή δεν έχει απαντήσει σε τίποτα.

Όπως αντιλαμβάνεστε όταν ένας πολίτης ακούει έναν Πρόεδρο Διοικούσας Επιτροπής, με πλούσιο κατά τη θητεία του έργο, να προβαίνει σε τέτοιες δημόσιες καταγγελίες παύει να κοιμάται ήσυχος τη νύχτα. Πόσο περισσότερο όταν είναι γονιός και βέβαια εργαζόμενος που χρυσοπληρώνει παροχές που δεν έχει. Γιατί, όπως και να το κάνουμε, άλλο πράγμα είναι να φαντάζεσαι κάτι και άλλο να επιβεβαιώνεται με τόσο κατηγορηματικό τρόπο και μάλιστα από τα επίσημα χείλη  ενός υπερδραστήριου ανθρώπου - Προέδρου.             

Κατόπιν των προαναφερομένων, επειδή τις παραπάνω βασικότατες ελλείψεις και ολιγωρίες τις "πληρώνουμε" με τις ζωές μας, επειδή όσο παραμένουμε άπραγοι η ευθύνη μας ως γονείς απέναντι στα παιδιά μας αυξάνεται, επειδή δε θέλουμε αυτή η οικτρή κατάσταση να μεταφερθεί στους επόμενους και πριν αναγκαστούμε ως πολίτες και εργαζόμενοι να προσφύγουμε σε ένδικα μέσα λόγω αντικειμενικού έννομου δικαιώματός μας, θέλουμε να θέσουμε τα παρακάτω ερωτήματα προς τους υπεύθυνους της παροχής της Δημόσιας Υγείας ,έτσι όπως προβλέπεται από το νόμο:

1.      Γιατί, ενώ υπάρχουν κενές οργανικές θέσεις για το Κέντρο Υγείας Πάρου, αυτές παραμένουν κενές παρά τη δηλωμένη θέληση γιατρών να έρθουν να υπηρετήσουν στο νησί μας;
2.      Γιατί, αφού υπάρχουν οι ειδικότητες μικροβιολόγου, καρδιολόγου και ακτινολόγου, οι αντίστοιχες θέσεις παραμένουν κενές;
3.      Γιατί υπήρξε κωλυσιεργία  σε κατατεθειμένο αίτημα  καρδιολόγου  για  κάλυψη  μόνιμης  θέσης;
4.      Γιατί η Διοικούσα Επιτροπή του Κέντρου Υγείας Πάρου παραμένει ακόμα  ανενεργή  τόσους  μήνες;  
5.      Γιατί δεν αξιοποιήθηκε ποτέ ο αξονικός τομογράφος που είχε έρθει στο Κέντρο Υγείας από το 2014;
6.      Γιατί οι πολίτες της Πάρου, ασφαλισμένοι και ανασφάλιστοι, δεν μπορούν να κάνουν προληπτικές αιματολογικές εξετάσεις στο Κέντρο Υγείας ;
7.      Ποια είναι η τακτική που ακολουθείται για την εξυπηρέτηση του ασθενούς που χρειάζεται υπερηχογράφημα, όταν ο υπερηχογράφος είναι χαλασμένος;
8.      Γιατί, ενώ παραλήφθηκε ψηφιακό ακτινολογικό μηχάνημα τελευταίας τεχνολογίας, κόστους 30.000 €, που έχει τη δυνατότητα ακόμα και  ψηφιακής μαστογραφίας, δεν  αξιοποιείται πλήρως;
9.      Πώς αντιμετωπίζονται τα καρδιολογικά περιστατικά που χρήζουν άμεσης βοήθειας, χωρίς καρδιολογική διάγνωση;
10. Γιατί δεν έχει αλλάξει το οργανόγραμμα που υπάρχει από το 1986 για το Κέντρο Υγείας , όπου ο πληθυσμός ήταν 8.500, ενώ σήμερα είναι περίπου ο διπλάσιος και κάθε καλοκαίρι μας επισκέπτονται  περίπου 700.000 τουρίστες;   
11. Το αεροπλάνο των αεροδιακομιδών, η μετακίνηση του οποίου αποδεδειγμένα στοιχίζει πολύ λιγότερο από τις πλωτές διακομιδές, γιατί παραμένει καρφωμένο στο έδαφος;
12. Γιατί δεν εφαρμόζεται ο θεσμός της τηλεϊατρικής;
13. Γιατί ο Δήμος δεν προχωρά στη δημιουργία πολυϊατρείου,  σύμφωνα με πρόταση της αρμόδιας υπηρεσίας, το οποίο θα αποτελέσει σημαντική βοήθεια προς τους πολίτες του;
14. Γιατί ο Δήμος δεν εφαρμόζει τη σχετική νομοθεσία για κίνητρα σίτισης και στέγασης προς τους δημοσίους υπαλλήλους του τόπου, στην οποία συμπεριλαμβάνονται γιατροί, νοσοκόμοι, εκαβίτες και άλλοι;

Θεωρούμε ότι, ειδικότερα για το θέμα της δωρεάν παροχής δημόσιας υγείας στον τόπο μας, όλοι όσοι είμαστε σήμερα εδώ,  από όποια θέση κι αν βρισκόμαστε, είμαστε στην ίδια μεριά του ποταμού. Ζητούμε λοιπόν, την άμεση εφαρμογή της νομοθεσίας που υπάρχει, γιατί οι παραπάνω ολιγωρίες πλήττουν τους πολίτες της Πάρου, ακόμα και με θανάτους, και δημιουργούν έννομο συμφέρον στους εργαζόμενους που πληρώνουν ασφαλιστικές εισφορές χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα.

Καλούμε, λοιπόν,  όλα τα μέρη που είναι σήμερα εδώ να υπογράψουν «Κοινωνικό Συμβόλαιο Δέσμευσης για Εφαρμογή της Σχετικής Νομοθεσίας για τη Δημόσια Υγεία». Παράλληλα όλοι οι υπογράφοντες να ασκήσουν τον ελεγκτικό ρόλο που απορρέει από τη θέση τους και  να διεκδικήσουν από οποιοδήποτε κομμάτι της Ελληνικής Πολιτείας κωλυσιεργεί, με ένδικα μέσα, τα δικαιώματα για τις παροχές που δεν απολαμβάνουν οι  πολίτες του τόπου μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: